Sunday 19 January 2014

Confinement Set- Zinc Complex

Saya juga mengambil Zinc Complex sepanjang tempoh berpantang. Berbeza dengan vitamin-vitamin yang diambil selepas makan, Zinc Complex boleh diambil ketika perut kosong. Saya ambil Zinc Complex sebiji sebelum breakfast. ZInc Complex ini berfungsi mempercepatkan penyembuhan luka bersalin. Zinc Complex ini juga boleh megurangkan masalah rambut gugur yang dialami oleh ibu-ibu yang baru bersalin. Untuk berpantang selepas bersalin anak kelima ni, saya hanya ambil vitamin-vitamin Shaklee sahaja. Tak ada ambil jamu or produk lain. Ada 9 jenis supplement untuk set berpantang dan breastfeeding yang lengkap.
1) ESP untuk memberi tenaga kepada si ibu dan meghasilkan susu yang lebih pekat, teringat  dulu saya sering ditegur oleh makcik Tukang Urut kerana susu saya sangat cair. Sayu je hati masa tu, dengan pengambilan ESP, susu memang jelas lebih pekat dari sebelumnya. Baby Nazneen pun cepat kenyang dan tidur lebih lena.
2) Vita-Lea Iron Formula- multivitamin yang membantu meningkatkan kecerdasan mental dan ketahanan badan dari jangkitan penyakit. Vita-Lea membantu fungsi normal penghadaman dan selera makan. Vita-Lea juga penting untuk pertumbuhan sel dan membantu sistem pembiakan.
3) B Complex- dengan pengambilan  sebiji sehari selepas makan malam, B Complex membantu menjaga kesihatan jantung, metabolisme tenaga dan replikasi DNA yang sihat. B Complex berfungsi menukarkan makanan menjadi tenaga, meningkatkan fungsi otak dan yang paling penting untuk 'stress management'. Ya, B Complex mengurangkan simptom kemurungan dan tekanan.

Well, baru cerita 3 out of 8. Nanti saya sambung lg. Till then. bye...

No comments:

Post a Comment